Povídání o hudebních modulech
V následujícím článku, bych rád napsal něco málo o hudebním fenoménu,
kterému se říká hudební moduly. Chtěl bych objasnil co to vlastně
modul je, něco málo z historie jeho vzniku, dále bych rád představil
tvůrce modulů a nakonec se dozvíte i to, kde hudební moduly získat.
Takže hudební modul je vlastně soubor, který má příponu nebo předponu
(ano modul muže mít i předponu, což je možná pro mnohé docela zajímavá
věc) MOD. Ve své podstatě se jedná o zvukový soubor, který si můžete
pomocí vhodného přehrávače přehrát. Samozřejmě zvukových souborů,
které si můžete přehrát nějakým přehrávačem je celá řada, počínaje
třeba zvuky ve formátu WAV a konče třeba MP3. čím je tedy formát MOD
natolik zajímavý, že o něm má smysl napsat celý článek? Abychom mohli
zodpovědět tuhle otázku musíme se vrátit zpět v čase až do roku 1987.
Počítačový svět roku 1987 byl ve znamení vlády B-mi bitových počítačů.
Dnes nejrozšířenější platforma PC byla tehdy prezentována prvními
počítači s procesory 286, jejichž vrcholným číslem co se týče zvuku
bylo zakašlání PC speakeru. Což jak jistě uznáte hlavně nebylo zrovna
nic o co by někdo s hudebním sluchem zrovna stál :)
Naštěstí se v té době začali prosazovat šestnáctibitové počítače firem
Atari, Apple a Commodore. Co se týče modulů všechno to vlastně začalo
na počítači Amiga od firmy Commodore. Jednoho dne si jistý Karsten
Obarski řekl, že už ho nebaví poslouchat technicky nedokonalé hudební
skladby z osmibitů a že by to chtělo něco lepšího. Sedl tedy za svou
Amigu a napsal hudební program SoundTracker v1.0. Program na skládání
hudebních modulů ve formátu MOD. První modul, který byl v tomto
programu vytvořen se mi zjistit bohužel nepodařilo, avšak mezi první
patřil modul
Gold Runner z roku 1987.
SoundTracker byl sice použitelný program, ale uživatelsky nic moc.
Sice se dále vyvíjel až do verze 2.5, ale v roce 1990 ho nahradil
program podobného ražení ProTracker. Nejprve ve verzi 0.89 BETA, kdy
byla ještě patrná určitá nekompaktibilita se SoundTrackerem, nicméně
ProTracker se zdárně vyvíjel dál a v podstatě se vyvíjí dodneška. Na
úspěch ProTrackeru samozřejmě navázaly další programy, které se začali
objevovat v následujících letech a to nejen na Amize. Tyto programy
spadají do kategorie takzvaných trackerů. Připomeňme jen třeba
ScreamTracker na PC. Tím samozřejmě vznikalo i spousta jiných formátů
než MOD. Namátkou třeba XM, S3M nebo MED.
A jaký byl vlastně rozdíl oproti obdobným programům na osmibitech? Co
bylo tak revolučního? Hlavní věc, kterou odlišuje modul od ostatních
formátu té doby, je použití takzvaných samplů. Co je to sampl?
Zjednodušeně řečeno hudební vzorek. Ještě to není jasné? Takže prostě
vezmete nějaký přístroj na zdigitalizování zvuku (sampler) a do
počítače nahrajete třeba zvuk kytary nebo jakýkoliv jiný zvuk. Nyní
máme tedy zvuk v určité tónině. A to je právě již zmiňovaný sampl.
Pokud ho nahrajeme do nějakého trackeru můžeme nyní pomocí kláves
přiřazovat tomuto zvuku různou další tóninu v rámci celé stupnice a
prakticky hrát. Součástí každého trackeru je scrolující pole, do
kterého se zapisují takto získané samply jako jednotlivé tóny a dále
se jim přiřazuje i další informace. Třeba jak dlouho mají znít a tak
dále. Těchto polí je tolik kolik je možno najednou přehrát zvuků.
U formátu MOD jsou tyto pole čtyři, to proto, že zvukový obvod Amigy,
čip Paula, zvládl v době prvních Amig (a vlastně i dnes) právě jen
čtyři zvukové kanály. No ono to není až tak pravda, protože
s příchodem výkonnějších procesorů se dalo (a dá) na Amize přehrávat
přes Paulu i více kanalů. Dokonce i Protracker V4.0 Alpha 5 je
osmikanálový, Nicméně klasický MOD má jen čtyři kanály, to znamená, že
mohou hrát jen čtyři hudební nástroje současně.
Takže pokud bychom to shrnuly technicky, MOD je takový modul, který má
v sobě několik samplů a notovou osnovu podle které přehrávací program
pozná, jak má jednotlivé samply přehrávat. Z toho plynou jasně výhody
a nevýhody, které sebou modul přinesl. Jednak je to velikost souboru.
Ta může být různá podle velikosti samotných samplů. Ve skutečnosti to
není nijak hrozné, protože samply se používají v podstatě jen
osmibitové, což je opět omezení, které vychází z možností čipu Paula.
Když už jsem u samplů musím ještě zmínit jednu věc. Každý sampl má
svůj název. Postupem času se stalo takovým zvykem, přepisovat tyto
názvy nějakým sdělením. Můžete se tedy dozvědět třeba adresu autora,
datum kdy byl ten který modul vytvořen a podobně. Nejlépe se to dá
udělat tak, že v přehrávači prostě dáte listing hudebních nástrojů,
ale jinak stačí se na modul podívat i přes nějaký (HEX)editor.
Pomocí hudebního modulu můžete prostě zahrát v podstatě jakoukoliv
hudební skladbu, ale pokud byste chtěli třeba nějakou zpívanou
písničku, tak se velikost celého souboru stane až nezvladatelně
velkým. Sice několik zpívaných modulů existuje, ale jejich velikost je
pak klidně třeba i 800 kilobytů. Průměrná velikost MODu je jinak něco
kolem 200 kilobytů. Naproti tomu existují i moduly s takzvanou chip
hudbou. To jsou zjednodušeně řečeno takové moduly, které se snaží
přiblížit syntetickým nástrojům, které se používali na starých dobrých
osmibitech. Velikost samplů je pak samozřejmě nevelká a takové mody se
pak klidně vejdou i pod 10 KB. Třeba modul
Boom Bass, nebo
Bubble Bobble ze stejnojmenné hry. Možná se vám zdá divné, že dělám
takovou vědu kolem modulu s velikosti 800 kilobytů. V dnešní době CD
Romů (a pomalu i DVD Romů) je to opravdu směšně malý soubor, ale první
MODy vznikaly v době, kdy se prakticky veškerý software šířil na
disketách. Takže bylo nutné s místem šetřit. A pokud si vezmeme třeba
takovou hru,která se tehdy celkem běžně vešla průměrně na tři diskety,
přičemž DD disketa zformátovaná pod Amigou má okolo 880 kilobytů, je
jasné, že místa bylo relativně málo. I přesto ovšem existují hry na
jednu disketu, ve kterých je třeba pět hudebních modulů.
Ale zpět do roku 1990. Byly to doby kdy počítač Amiga zaznamenal
neobyčejný úspěch. Jako houby po dešti vznikaly hry. A ve hrách se
samozřejmě začali používat jako hudební doprovod hudební moduly.
Nejednoho počítačového fandu dostala technická dokonalost (na tehdejší
dobu) těchto hudeb. Já sám třeba vzpomínám na MOD ztvárnění skladby
Axel F, což je mimochodem asi ta nejvíce počítačově předělávána
melodie. Originál pochází z filmu Policajt v Beverly Hills. Je až
neuvěřitelné, že v dnešní době, kdy většina komerčních megaprojektů má
hudbu jako audiotracky na CD, se většina hudeb po stránce
poslouchatelnosti nevyrovná starým MODům. Málokterá současná skladba
přes svou nynější technickou dokonalost zaujme natolik, aby si ji
člověk pískal třeba cestou do práce :)
Ovšem MODy se neuchytili jen ve hrách. Na Amize vzniká něco co je pro
tento počítač typické - demo scéna. Co je to vlastně ta demo scéna,
zkráceně Scéna? Jednoduše řečeno komunita lidí, kteří na počítači něco
dělají. A to zadarmo. Takový lidé se pak shlukují do skupin, tvoří
dema, kreslí obrázky, skládají hudbu. Jednou za čas se uspořádá nějaká
soutěž, na kterou se Sceneři sjedou a tam prezentují svá dílka,
soutěží v různých kategoriích a vůbec se různě baví. Filozofie
Scenerství je možné nalézt samozřejmě i na jiných počítačích, ale
takového nevídaného rozmachu se dočkalo pravě jen Amize.
No ke Scéně samozřejmě patří i hudebníci. Spotřeba kvalitních modulů
je totiž obrovská. Vždyť co by to bylo, za počítačové demo bez hudby?
A tak postupně vzniká několik desítek tisíc(!) hudebních modulů a
v téhle tradici se vlastně pokračuje dodneška. Prakticky všechny tyto
moduly jsou podle zásad a filosofie scény samozřejmě zadarmo, takže
pokud by chtěl někdo poslechnout jenom zlomek hudební Scene produkce ,
má do konce života co dělat :)
Ti nejschopnější hudebníci, kteří začali ve Scéně na hudebních
modulech se samozřejmě postupem času dostali do komerční oblasti -
většinou do firem, které se zabývali (a zabývají) tvorbou počítačových
her. To samozřejmě platí obecně i o dalších členech Scény - graficích,
programátorech atd.
Jako příklad prorůstání Scene hudebníků do komerční sféry můžeme
zmínit třeba úspěšného tvůrce modulů Bjorn Arild Lynne. Tento člen
norské Scene skupiny Crusaders složil několik stovek hudebních modulů
a to jak pro tuto skupinu pod svou přezdívkou Dr. Awesome, tak i pod
svým civilním jménem. Možná si vzpomenete i na jeho hudbu z komerčních
her. Připomeňme si například hitovku od Teamu 17 Worms. Jeho modulovou
činnost si můžeme si připomenout třeba totální klasikou
12th Warior.
Když už jsem u firmy Team 17, musím se zmínit i o jejich zakládajícím
hudebníkovi, který byl Allister Brimble. Zaujal už hudbou k první hře
Teamu 17 (tehdy ještě Team 7)
Full Contact. Dále si můžeme
připomenout třeba úvodní skladbu ke skvělé a dnes i legendární
střílečce
Project X a nebo poněkud rozpustilý modul z lesního světa
ze hry
Super Frog. Mimochodem v teto hře byla i parodie na Project X
- mezilevel Project F, který byl doprovázen i podobnou
hudbou.
Tvůrců modulů by bylo hodně, ale kdybych opravdu psal o všech, kteří
na mě svou tvorbou zapůsobily, byl to moc dlouhý a pro mnoho lidí asi
i nudný článek. Pokud vás však alespoň těch pár modulů chytlo, asi vás
bude zajímat, kde nějaké ty moduly sehnat. Pokud vám nestačí MODy
z této stránky můžete zkusit třeba Aminet. Aminet je server s veškerým
volně šiřitelným softem na Amigu a hudební moduly tu mají svoje
nezastupitelné místo. Zkuste některé ze zrcadel, třeba
německé, nebo
americké s novým designem. Kompletní seznam zrcadel
můžete najít třeba na strance
Czech Amiga News.
Tento seznam má význam v tom, že pokud se bude soubor stahovat třeba
přes německé zrcadlo pomalu, můžete využít zrcadlo jiné - rychlejší.
Na samotném Aminetu můžete jít potom buď přímo do adresáře MODS, nebo
použít hledání (zkuste zadat třeba MOD). Výhodou Aminetu je to, že u
každého modulu (nebo i jiného programu) je i krátký popisek. Nevýhodou
může být to, že veškeré soubory na Aminetu jsou zaarchivovány
v archivu Lha. To může být překážkou pokud nemáte potřebný dearchiver.
Avšak Lha není až tak zvláštní formát a programy na dekompresi je
možná na každý systém celkem lehce získat. Pro Windows je dokonce i na
samotném
Aminetu.
Ale jestli se vám nechce stahovat si domů na disk desítky megabytů
softu, můžete zkusit nějaký CD ROM. Na CD je možné sehnat třeba i věci
z Aminetu, což ovšem pokud zrovna nemáte Amigu není moc praktické,
protože většina ostatních programů na tomto CD by vám byla k ničemu
:(. Dále jsou moduly na některých CD herních časopisů. Pokud je tohle
všechno pro vás málo, mám pro vás malý bonbónek. Je jím CD sbírka
s názvem Mods Anthology. Mods Anthology je projekt, na kterém její
autor Nicolas Franck známější pod přezdívkou Gryzor pracoval celých 7
let. Mimochodem i on je hudebník a i jeho moduly na Mods Anthology
naleznete.
Za tuto dobu se mu podařilo dát dohromady více jak 18000 hudebních
modulů, což znamená zhruba 1000 hodin hudby. Moduly jsou v rozličných
formátech, ale naprosto převažuje samozřejmě formát MOD.
Mods Anthology se skládá celkem ze 4 CD. Na jednotlivých CD naleznete
abecedně seřazené adresáře, kdy každý adresář je věnován jednomu
hudebnímu skladateli. V každém tomto adresáři jsou nejen jeho hudební
moduly, ale i většinou i dokumentace, kde naleznete různé informace
o autorovi, případně i jeho fotografie, ale i různé jiné zajímavost.
Na třetím CD naleznete navíc i adresáře nejznámějších Scene skupin a
na čtvrtém CD jsou ostatní moduly. Naleznete zde jednak moduly
z různých Scene compos (neboli Scene soutěží), chip moduly a moduly
oldies, což jsou klasické starší a často velmi známé skladby.
CD jsou sice koncipované hlavně pro Amigu a okrajově i pro PC, ale to
neznamená, že by na nich něco zajímavého nenašli i uživatelé ostatních
platforem. Hlavně pro je tu adresář Tools, který je na všech čtyřech
cédéčkách. V něm naleznete hlavně různé hudební přehrávače. A to pro
Amigu, PC, Atari, BeBox, C64(!), Mac, Silicon a Sun. Takže jak vidíte,
nabídka je opravdu pestrá a může vám pomoci vytrhnout trn z paty,
pokud přehrávač na MOD nevlastníte a marně sháníte. Vzhledem k tomu,
že Mods Anthology pochází z roku 1996, jedná se sice o starší verze,
nicméně 100% funkční.
Modhs Anthology má podtitul Volume 1, takže je možné, že se ještě
dočkáme nějakého pokračování. Vzhledem k sedmileté periodě by to mohlo
být někdy v roce 2003 :)
Vydavatelem Mods Anthology je firma
Schatztruhe a u nás se dá
objednat třeba u firmy
Javosoft a
momentálně vás příjde na 590,- Kč. Pokud jste do modulů ten pravý
šílenec, budete mít po zakoupení tohoto CD opravdu dlouho co
poslouchat :)
No a tím se blížíme ke konci našeho výletu za MODy. O modulech by se
dalo psát ještě hodně a dlouho, takže tenhle článek berte jenom jako
takový úvod. V případě jakýchkoliv dotazů a nejasností a to nejen
ohledně modulů mě můžete kontaktovat na mé
e-mailové adrese. Spoustu
času příjemně stráveného s MODy vám přeje autor článku.
Vít Kubr