Povídání o hudebních modulech

V následujícím článku, bych rád napsal něco málo o hudebním fenoménu, kterému se říká hudební moduly. Chtěl bych objasnil co to vlastně modul je, něco málo z historie jeho vzniku, dále bych rád představil tvůrce modulů a nakonec se dozvíte i to, kde hudební moduly získat.

Takže hudební modul je vlastně soubor, který má příponu nebo předponu (ano modul muže mít i předponu, což je možná pro mnohé docela zajímavá věc) MOD. Ve své podstatě se jedná o zvukový soubor, který si můžete pomocí vhodného přehrávače přehrát. Samozřejmě zvukových souborů, které si můžete přehrát nějakým přehrávačem je celá řada, počínaje třeba zvuky ve formátu WAV a konče třeba MP3. čím je tedy formát MOD natolik zajímavý, že o něm má smysl napsat celý článek? Abychom mohli zodpovědět tuhle otázku musíme se vrátit zpět v čase až do roku 1987.

Počítačový svět roku 1987 byl ve znamení vlády B-mi bitových počítačů. Dnes nejrozšířenější platforma PC byla tehdy prezentována prvními počítači s procesory 286, jejichž vrcholným číslem co se týče zvuku bylo zakašlání PC speakeru. Což jak jistě uznáte hlavně nebylo zrovna nic o co by někdo s hudebním sluchem zrovna stál :)

Naštěstí se v té době začali prosazovat šestnáctibitové počítače firem Atari, Apple a Commodore. Co se týče modulů všechno to vlastně začalo na počítači Amiga od firmy Commodore. Jednoho dne si jistý Karsten Obarski řekl, že už ho nebaví poslouchat technicky nedokonalé hudební skladby z osmibitů a že by to chtělo něco lepšího. Sedl tedy za svou Amigu a napsal hudební program SoundTracker v1.0. Program na skládání hudebních modulů ve formátu MOD. První modul, který byl v tomto programu vytvořen se mi zjistit bohužel nepodařilo, avšak mezi první patřil modul Gold Runner z roku 1987.

SoundTracker byl sice použitelný program, ale uživatelsky nic moc. Sice se dále vyvíjel až do verze 2.5, ale v roce 1990 ho nahradil program podobného ražení ProTracker. Nejprve ve verzi 0.89 BETA, kdy byla ještě patrná určitá nekompaktibilita se SoundTrackerem, nicméně ProTracker se zdárně vyvíjel dál a v podstatě se vyvíjí dodneška. Na úspěch ProTrackeru samozřejmě navázaly další programy, které se začali objevovat v následujících letech a to nejen na Amize. Tyto programy spadají do kategorie takzvaných trackerů. Připomeňme jen třeba ScreamTracker na PC. Tím samozřejmě vznikalo i spousta jiných formátů než MOD. Namátkou třeba XM, S3M nebo MED.

A jaký byl vlastně rozdíl oproti obdobným programům na osmibitech? Co bylo tak revolučního? Hlavní věc, kterou odlišuje modul od ostatních formátu té doby, je použití takzvaných samplů. Co je to sampl? Zjednodušeně řečeno hudební vzorek. Ještě to není jasné? Takže prostě vezmete nějaký přístroj na zdigitalizování zvuku (sampler) a do počítače nahrajete třeba zvuk kytary nebo jakýkoliv jiný zvuk. Nyní máme tedy zvuk v určité tónině. A to je právě již zmiňovaný sampl. Pokud ho nahrajeme do nějakého trackeru můžeme nyní pomocí kláves přiřazovat tomuto zvuku různou další tóninu v rámci celé stupnice a prakticky hrát. Součástí každého trackeru je scrolující pole, do kterého se zapisují takto získané samply jako jednotlivé tóny a dále se jim přiřazuje i další informace. Třeba jak dlouho mají znít a tak dále. Těchto polí je tolik kolik je možno najednou přehrát zvuků. U formátu MOD jsou tyto pole čtyři, to proto, že zvukový obvod Amigy, čip Paula, zvládl v době prvních Amig (a vlastně i dnes) právě jen čtyři zvukové kanály. No ono to není až tak pravda, protože s příchodem výkonnějších procesorů se dalo (a dá) na Amize přehrávat přes Paulu i více kanalů. Dokonce i Protracker V4.0 Alpha 5 je osmikanálový, Nicméně klasický MOD má jen čtyři kanály, to znamená, že mohou hrát jen čtyři hudební nástroje současně.

Takže pokud bychom to shrnuly technicky, MOD je takový modul, který má v sobě několik samplů a notovou osnovu podle které přehrávací program pozná, jak má jednotlivé samply přehrávat. Z toho plynou jasně výhody a nevýhody, které sebou modul přinesl. Jednak je to velikost souboru. Ta může být různá podle velikosti samotných samplů. Ve skutečnosti to není nijak hrozné, protože samply se používají v podstatě jen osmibitové, což je opět omezení, které vychází z možností čipu Paula.

Když už jsem u samplů musím ještě zmínit jednu věc. Každý sampl má svůj název. Postupem času se stalo takovým zvykem, přepisovat tyto názvy nějakým sdělením. Můžete se tedy dozvědět třeba adresu autora, datum kdy byl ten který modul vytvořen a podobně. Nejlépe se to dá udělat tak, že v přehrávači prostě dáte listing hudebních nástrojů, ale jinak stačí se na modul podívat i  přes nějaký (HEX)editor.

Pomocí hudebního modulu můžete prostě zahrát v podstatě jakoukoliv hudební skladbu, ale pokud byste chtěli třeba nějakou zpívanou písničku, tak se velikost celého souboru stane až nezvladatelně velkým. Sice několik zpívaných modulů existuje, ale jejich velikost je pak klidně třeba i 800 kilobytů. Průměrná velikost MODu je jinak něco kolem 200 kilobytů. Naproti tomu existují i moduly s takzvanou chip hudbou. To jsou zjednodušeně řečeno takové moduly, které se snaží přiblížit syntetickým nástrojům, které se používali na starých dobrých osmibitech. Velikost samplů je pak samozřejmě nevelká a takové mody se pak klidně vejdou i pod 10 KB. Třeba modul Boom Bass, nebo Bubble Bobble ze stejnojmenné hry. Možná se vám zdá divné, že dělám takovou vědu kolem modulu s velikosti 800 kilobytů. V dnešní době CD Romů (a pomalu i DVD Romů) je to opravdu směšně malý soubor, ale první MODy vznikaly v době, kdy se prakticky veškerý software šířil na disketách. Takže bylo nutné s místem šetřit. A pokud si vezmeme třeba takovou hru,která se tehdy celkem běžně vešla průměrně na tři diskety, přičemž DD disketa zformátovaná pod Amigou má okolo 880 kilobytů, je jasné, že místa bylo relativně málo. I přesto ovšem existují hry na jednu disketu, ve kterých je třeba pět hudebních modulů.

Ale zpět do roku 1990. Byly to doby kdy počítač Amiga zaznamenal neobyčejný úspěch. Jako houby po dešti vznikaly hry. A ve hrách se samozřejmě začali používat jako hudební doprovod hudební moduly. Nejednoho počítačového fandu dostala technická dokonalost (na tehdejší dobu) těchto hudeb. Já sám třeba vzpomínám na MOD ztvárnění skladby Axel F, což je mimochodem asi ta nejvíce počítačově předělávána melodie. Originál pochází z filmu Policajt v Beverly Hills. Je až neuvěřitelné, že v dnešní době, kdy většina komerčních megaprojektů má hudbu jako audiotracky na CD, se většina hudeb po stránce poslouchatelnosti nevyrovná starým MODům. Málokterá současná skladba přes svou nynější technickou dokonalost zaujme natolik, aby si ji člověk pískal třeba cestou do práce :)

Ovšem MODy se neuchytili jen ve hrách. Na Amize vzniká něco co je pro tento počítač typické - demo scéna. Co je to vlastně ta demo scéna, zkráceně Scéna? Jednoduše řečeno komunita lidí, kteří na počítači něco dělají. A to zadarmo. Takový lidé se pak shlukují do skupin, tvoří dema, kreslí obrázky, skládají hudbu. Jednou za čas se uspořádá nějaká soutěž, na kterou se Sceneři sjedou a tam prezentují svá dílka, soutěží v různých kategoriích a vůbec se různě baví. Filozofie Scenerství je možné nalézt samozřejmě i na jiných počítačích, ale takového nevídaného rozmachu se dočkalo pravě jen Amize.

No ke Scéně samozřejmě patří i hudebníci. Spotřeba kvalitních modulů je totiž obrovská. Vždyť co by to bylo, za počítačové demo bez hudby? A tak postupně vzniká několik desítek tisíc(!) hudebních modulů a v téhle tradici se vlastně pokračuje dodneška. Prakticky všechny tyto moduly jsou podle zásad a filosofie scény samozřejmě zadarmo, takže pokud by chtěl někdo poslechnout jenom zlomek hudební Scene produkce , má do konce života co dělat :)

Ti nejschopnější hudebníci, kteří začali ve Scéně na hudebních modulech se samozřejmě postupem času dostali do komerční oblasti - většinou do firem, které se zabývali (a zabývají) tvorbou počítačových her. To samozřejmě platí obecně i o dalších členech Scény - graficích, programátorech atd.

Jako příklad prorůstání Scene hudebníků do komerční sféry můžeme zmínit třeba úspěšného tvůrce modulů Bjorn Arild Lynne. Tento člen norské Scene skupiny Crusaders složil několik stovek hudebních modulů a to jak pro tuto skupinu pod svou přezdívkou Dr. Awesome, tak i pod svým civilním jménem. Možná si vzpomenete i na jeho hudbu z komerčních her. Připomeňme si například hitovku od Teamu 17 Worms. Jeho modulovou činnost si můžeme si připomenout třeba totální klasikou 12th Warior.

Když už jsem u firmy Team 17, musím se zmínit i o jejich zakládajícím hudebníkovi, který byl Allister Brimble. Zaujal už hudbou k první hře Teamu 17 (tehdy ještě Team 7) Full Contact. Dále si můžeme připomenout třeba úvodní skladbu ke skvělé a dnes i legendární střílečce Project X a nebo poněkud rozpustilý modul z lesního světa ze hry Super Frog. Mimochodem v teto hře byla i parodie na Project X - mezilevel Project F, který byl doprovázen i podobnou hudbou.

Tvůrců modulů by bylo hodně, ale kdybych opravdu psal o všech, kteří na mě svou tvorbou zapůsobily, byl to moc dlouhý a pro mnoho lidí asi i nudný článek. Pokud vás však alespoň těch pár modulů chytlo, asi vás bude zajímat, kde nějaké ty moduly sehnat. Pokud vám nestačí MODy z této stránky můžete zkusit třeba Aminet. Aminet je server s veškerým volně šiřitelným softem na Amigu a hudební moduly tu mají svoje nezastupitelné místo. Zkuste některé ze zrcadel, třeba německé, nebo americké s novým designem. Kompletní seznam zrcadel můžete najít třeba na strance Czech Amiga News. Tento seznam má význam v tom, že pokud se bude soubor stahovat třeba přes německé zrcadlo pomalu, můžete využít zrcadlo jiné - rychlejší.

Na samotném Aminetu můžete jít potom buď přímo do adresáře MODS, nebo použít hledání (zkuste zadat třeba MOD). Výhodou Aminetu je to, že u  každého modulu (nebo i jiného programu) je i krátký popisek. Nevýhodou může být to, že veškeré soubory na Aminetu jsou zaarchivovány v archivu Lha. To může být překážkou pokud nemáte potřebný dearchiver. Avšak Lha není až tak zvláštní formát a programy na dekompresi je možná na každý systém celkem lehce získat. Pro Windows je dokonce i na samotném Aminetu.

Ale jestli se vám nechce stahovat si domů na disk desítky megabytů softu, můžete zkusit nějaký CD ROM. Na CD je možné sehnat třeba i věci z Aminetu, což ovšem pokud zrovna nemáte Amigu není moc praktické, protože většina ostatních programů na tomto CD by vám byla k ničemu :(. Dále jsou moduly na některých CD herních časopisů. Pokud je tohle všechno pro vás málo, mám pro vás malý bonbónek. Je jím CD sbírka s názvem Mods Anthology. Mods Anthology je projekt, na kterém její autor Nicolas Franck známější pod přezdívkou Gryzor pracoval celých 7 let. Mimochodem i on je hudebník a i jeho moduly na Mods Anthology naleznete.

Za tuto dobu se mu podařilo dát dohromady více jak 18000 hudebních modulů, což znamená zhruba 1000 hodin hudby. Moduly jsou v rozličných formátech, ale naprosto převažuje samozřejmě formát MOD. Mods Anthology se skládá celkem ze 4 CD. Na jednotlivých CD naleznete abecedně seřazené adresáře, kdy každý adresář je věnován jednomu hudebnímu skladateli. V každém tomto adresáři jsou nejen jeho hudební moduly, ale i většinou i dokumentace, kde naleznete různé informace o autorovi, případně i jeho fotografie, ale i různé jiné zajímavost. Na třetím CD naleznete navíc i adresáře nejznámějších Scene skupin a na čtvrtém CD jsou ostatní moduly. Naleznete zde jednak moduly z různých Scene compos (neboli Scene soutěží), chip moduly a moduly oldies, což jsou klasické starší a často velmi známé skladby.

CD jsou sice koncipované hlavně pro Amigu a okrajově i pro PC, ale to neznamená, že by na nich něco zajímavého nenašli i uživatelé ostatních platforem. Hlavně pro je tu adresář Tools, který je na všech čtyřech cédéčkách. V něm naleznete hlavně různé hudební přehrávače. A to pro Amigu, PC, Atari, BeBox, C64(!), Mac, Silicon a Sun. Takže jak vidíte, nabídka je opravdu pestrá a může vám pomoci vytrhnout trn z paty, pokud přehrávač na MOD nevlastníte a marně sháníte. Vzhledem k tomu, že Mods Anthology pochází z roku 1996, jedná se sice o starší verze, nicméně 100% funkční.

Modhs Anthology má podtitul Volume 1, takže je možné, že se ještě dočkáme nějakého pokračování. Vzhledem k sedmileté periodě by to mohlo být někdy v roce 2003 :)

Vydavatelem Mods Anthology je firma Schatztruhe a u nás se dá objednat třeba u firmy Javosoft a momentálně vás příjde na 590,- Kč. Pokud jste do modulů ten pravý šílenec, budete mít po zakoupení tohoto CD opravdu dlouho co poslouchat :)

No a tím se blížíme ke konci našeho výletu za MODy. O modulech by se dalo psát ještě hodně a dlouho, takže tenhle článek berte jenom jako takový úvod. V případě jakýchkoliv dotazů a nejasností a to nejen ohledně modulů mě můžete kontaktovat na mé e-mailové adrese. Spoustu času příjemně stráveného s MODy vám přeje autor článku.
Vít Kubr



Malý archiv MODů (do 180 kB)



Blur
34,5 kB

Shorty
33,0 kB
Visions
72,7 kB
Free 8bit Scene
45,5 kB
FTP
52,5 kB
Hypnautic II
52,5 kB

Title
58,5 kB

Over Drive
71,4 kB
Outrun Europa
48,0 kB
Premier Manager 3
87,1 kB
Say Say Say
45,4 kB
Such a Stupid House
30,1 kB

Twist
29,9 kB

Virtual Karting #1
34,0 kB
Coloss
26,0 kB
Gold Runner
40,1 kB
La Isla Bonita
53,1 kB
Equinoxe 2
85,5 kB

Rendez Vous IV
94,9 kB

Kylie Mix
59,6 kB
Lambada
62,0 kB
12th Warrior
139 kB
Axel F.
113 kB
Bubble Bobble
11,3 kB

Boombass
7,09 kB

Express Yourself
64,5 kB
Full Contact
105 kB
Nigel Mansell
151 kB
Ork (title)
138 kB
Outrun (Medley)
117 kB

Pinball Illusions
103 kB

Power Monger
139 kB
Populous
113 kB
Super Frog World 6
37,3 kB
Project X
114 kB
Super Frog Woodland
52,9 kB

Qwak
129 kB

Alphaville
81,1 kB
Erasure Mix
100 kB
Go for it
57,9 kB
Cheris
162 kB
Major Tom
77,1 kB

McHammer
158 kB

Modern Talking
71,5 kB
Pet Shop Boys
149 kB
Popcorn 2
102 kB
Music.6
20,3 kB
Eye of The Tiger
57,6 kB


MODy je možné přehrávat přímo na Atari pomocí programu INERTIA Player od autorské skupiny
MADTEAM.



(c)2002 Karel Trapl