Traxe - autor programu: Pavel Dufek
Ac jsem hledal na Internetu jak se dalo, informace o systemu Traxe jsem
nenasel. Proto jsem se toho ujal sam.
Traxe je Vase moznost jak kopirovat programy a data mezi Atari a PC bez
jakehokoli spojeni kabelem. Staci jen u sveho PC vlastnit obycejnou
mechaniku 5' 1/4 DD.
System sestava ze dvou programu: Disk copy 1.6 a
Captrans 1.5.
Disk copy slouzi k fyzickemu prevedeni programu v PC mechanice na disketu
formatovanou na Atari /na 180kB SS/ a to obema smery. Dale umi formatovat
diskety pro Atari na PC, precist jejich adresar a vypsat obsah souboru.
Trochu omezene, ale co byste chteli od programu pro DOS, vyrobenem jeste na
XT, ktery nema ani zakladni menu. Prevod je dle vyberu bud Binary nebo Ascii.
Captrans je program pro prevod kodu Capek - Kamenicky. Je pouze pro text
prevedeny binarne. S uspechem se da pouzit pro vetsinu textu s diaktritikou
psanych na Atari.
Tento produkt byl jeste do nedavna distribuovan firmou JRC na diskete 5' 1/4
za 200,-. Tato firma se vsak uz dnes osmibity nezabyva, takze si Traxe
muzete stahnout na teto strance. Davkove soubory, jez byli soucasti
puvodniho baleni zde zbytecne nehledejte, nezapakoval jsem je. Na funkcnost
programu nemaji vubec zadny vliv a navic byly velmi jednoduche, takze si je
kazdy muze vyrobit sam.
To bude asi o Traxe vse, snad jen, ze vsechny me programy z internetu jsou
kopirovany prave s jeho pomoci, a ze je to skvely pomocnik.
Download Traxe
Turbo 2000
Download Universal Turbo - JRC 1993 Paddle Tech graf
Download Traxe2 - dosud zřejmě nepublikovaná verze. K dispozici je již menu a další utilitky pro práci s ATR soubory.
Zrychlený formát záznamu standardu TURBO 2000 je zbytečné představovat. Každý jej zná a používá. Ne každý však vlastní zásuvný modul s příslušným zaváděcím programem a kazetu s tímto zaváděčem mohl už dávno rozkousat domácí mazlíček. Pro takovéto případy jsem jeden z nejlepších Turbo zaváděčů převedl do PC do zvukového formátu .wav a na vás zbylo jen připojení magnetofonu ke zvukové kartě a přehrátí tohoto záznamu s vypnutou equalizací na kazetu.
Jde o zvlastni ovladaci zarizeni, ktere je mezi uzivateli
velmi malo rozsirene. Kazdy si jej totiz musi vyrobit
sam. Je tvoreno dvema potenciometry a dvema tlacitky
pripojenymi k joystickovemu portu.
Existuje par her a programu, kde se da velmi dobre vyuzit.
I samotny Basic obsahuje prikazy PADDLE a PTRIG.
Vyroba je jednoducha: linearni potenciometr 550 kOhm, ktery
samozrejme neni na trhu a musi se nahradit nejblizsi hodnotou
pripojime jednim koncem k pinu 9 a druhy potenciometr k pinu 5
u joyportu. Oba druhe konce spojime s pinem 7 (+5V). U tlacitek
postupujeme obdobne, jde nam o to spojovat piny 3 a 4 s pinem 8
(zem). Obvod POKEY obstarava hodnoty 1 az 228 podle nastaveneho
odporu. Nektere programy dokonce pocitaji se spatnou dosazitelnosti plneho
spektra 1 - 228, a proto vyuzivaji vetsinou jen jeho horni cast. Pro tento
ucel se potenciometrum jeste predradi vhodny rezistor.
O tomto programu se zde chci zminit proto, ze jde o jednoho z
mala pomocniku, ktereho lze i dnes, v dobe dospelejsich pocitacu,
prakticky vyuzit. Jde o program pro zpracovani namerenych dat
pomoci tabulek a grafu, ktere se daji vytisknout na Alfigrafu
nebo tiskarne. Umoznuje vkladani grafu mat. funkci, zobrazeni v
linearnich nebo logaritmickych souradnicich, prokladani bodu
regresni krivkou metodou nejmensich ctvercu a presun obrazovych
dat do programu HUMBLE DESIGN (opacne to az na vyjimky jde take).
Robin - Robotic interface
Tento vyrobek slouzi k pripojeni libovolneho elektronickeho
zarizeni k pocitaci Atari pres joystickovy port.
Na obrazku vidite jednu "jednotku", ktera je ovladana pocitacem
pres jeden pin konektoru joyportu. Techto "jednotek" na jednom
portu muze byt max.4 (8, pokud obsadime oba porty).
Robin je slozen ze 4 jednotek s diodami a ze 4 jednotek,
kde jsou prepinaci rele. Prave pres tyto rele se pripojuji ruzna
zarizeni - z bezpecnostnich duvodu o napeti do 12V.
Diody se daji vyuzit jako binarni displej, ktery zobrazuje
hodnotu decimalniho cisla na adrese 54016 nebo jako proste
kontrolni zarizeni vystupnich funkci joyportu.
Budete-li si chtit takovyto displej vyrobit, kupte si
4 NPN tranzistory KC 508 (KF 507 apod.), 4 LED (napr.LQ 110),
4 odpory R1=100 kOhm a R2=270 Ohm a take se Vam bude hodit
konektor K9. Nasledujici program Vam na tomto displeji bude
zobrazovat hodnoty dat na radku 60.
10 REM -------------------- Binarni displej --------------------
20 POKE 54018,56:POKE 54016,255:POKE 54018,60:POKE 54016,0
30 FOR I=1 TO 16:READ D:POKE 54016,D
40 FOR W=1 TO 250:NEXT W
50 NEXT I:POKE 54016,0:END
60 DATA 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15
Pro joystickovy port 2 prepiste radek 60 takto:
60 DATA 0,16,32,48,64,80,96,112,128,144,160,176,192,208,224,240
Základní schéma a výpis programu jsou převzaty z publikace Ivan Feist: Programujeme na Atari