Traxe - autor programu: Pavel Dufek
Ac jsem hledal na Internetu jak se dalo, informace o systemu Traxe jsem nenasel. Proto jsem se toho ujal sam. Traxe je Vase moznost jak kopirovat programy a data mezi Atari a PC bez jakehokoli spojeni kabelem. Staci jen u sveho PC vlastnit obycejnou mechaniku 5' 1/4 DD.
System sestava ze dvou programu: Disk copy 1.6 a Captrans 1.5. Disk copy slouzi k fyzickemu prevedeni programu v PC mechanice na disketu formatovanou na Atari /na 180kB SS/ a to obema smery. Dale umi formatovat diskety pro Atari na PC, precist jejich adresar a vypsat obsah souboru. Trochu omezene, ale co byste chteli od programu pro DOS, vyrobenem jeste na XT, ktery nema ani zakladni menu. Prevod je dle vyberu bud Binary nebo Ascii. Captrans je program pro prevod kodu Capek - Kamenicky. Je pouze pro text prevedeny binarne. S uspechem se da pouzit pro vetsinu textu s diaktritikou psanych na Atari.
Tento produkt byl jeste do nedavna distribuovan firmou JRC na diskete 5' 1/4 za 200,-. Tato firma se vsak uz dnes osmibity nezabyva, takze si Traxe muzete stahnout na teto strance. Davkove soubory, jez byli soucasti puvodniho baleni zde zbytecne nehledejte, nezapakoval jsem je. Na funkcnost programu nemaji vubec zadny vliv a navic byly velmi jednoduche, takze si je kazdy muze vyrobit sam.
To bude asi o Traxe vse, snad jen, ze vsechny me programy z internetu jsou kopirovany prave s jeho pomoci, a ze je to skvely pomocnik.

Download Traxe
Download Traxe2 - dosud zřejmě nepublikovaná verze. K dispozici je již menu a další utilitky pro práci s ATR soubory.


Turbo 2000
Zrychlený formát záznamu standardu TURBO 2000 je zbytečné představovat. Každý jej zná a používá. Ne každý však vlastní zásuvný modul s příslušným zaváděcím programem a kazetu s tímto zaváděčem mohl už dávno rozkousat domácí mazlíček. Pro takovéto případy jsem jeden z nejlepších Turbo zaváděčů převedl do PC do zvukového formátu .wav a na vás zbylo jen připojení magnetofonu ke zvukové kartě a přehrátí tohoto záznamu s vypnutou equalizací na kazetu.

Download Universal Turbo - JRC 1993


Paddle
Jde o zvlastni ovladaci zarizeni, ktere je mezi uzivateli velmi malo rozsirene. Kazdy si jej totiz musi vyrobit sam. Je tvoreno dvema potenciometry a dvema tlacitky pripojenymi k joystickovemu portu. Existuje par her a programu, kde se da velmi dobre vyuzit. I samotny Basic obsahuje prikazy PADDLE a PTRIG. Vyroba je jednoducha: linearni potenciometr 550 kOhm, ktery samozrejme neni na trhu a musi se nahradit nejblizsi hodnotou pripojime jednim koncem k pinu 9 a druhy potenciometr k pinu 5 u joyportu. Oba druhe konce spojime s pinem 7 (+5V). U tlacitek postupujeme obdobne, jde nam o to spojovat piny 3 a 4 s pinem 8 (zem). Obvod POKEY obstarava hodnoty 1 az 228 podle nastaveneho odporu. Nektere programy dokonce pocitaji se spatnou dosazitelnosti plneho spektra 1 - 228, a proto vyuzivaji vetsinou jen jeho horni cast. Pro tento ucel se potenciometrum jeste predradi vhodny rezistor.


Tech graf
O tomto programu se zde chci zminit proto, ze jde o jednoho z mala pomocniku, ktereho lze i dnes, v dobe dospelejsich pocitacu, prakticky vyuzit. Jde o program pro zpracovani namerenych dat pomoci tabulek a grafu, ktere se daji vytisknout na Alfigrafu nebo tiskarne. Umoznuje vkladani grafu mat. funkci, zobrazeni v linearnich nebo logaritmickych souradnicich, prokladani bodu regresni krivkou metodou nejmensich ctvercu a presun obrazovych dat do programu HUMBLE DESIGN (opacne to az na vyjimky jde take).



Binarni displej Robin - Robotic interface
Tento vyrobek slouzi k pripojeni libovolneho elektronickeho zarizeni k pocitaci Atari pres joystickovy port. Na obrazku vidite jednu "jednotku", ktera je ovladana pocitacem pres jeden pin konektoru joyportu. Techto "jednotek" na jednom portu muze byt max.4 (8, pokud obsadime oba porty). Robin je slozen ze 4 jednotek s diodami a ze 4 jednotek, kde jsou prepinaci rele. Prave pres tyto rele se pripojuji ruzna zarizeni - z bezpecnostnich duvodu o napeti do 12V. Diody se daji vyuzit jako binarni displej, ktery zobrazuje hodnotu decimalniho cisla na adrese 54016 nebo jako proste kontrolni zarizeni vystupnich funkci joyportu.

Budete-li si chtit takovyto displej vyrobit, kupte si 4 NPN tranzistory KC 508 (KF 507 apod.), 4 LED (napr.LQ 110), 4 odpory R1=100 kOhm a R2=270 Ohm a take se Vam bude hodit konektor K9. Nasledujici program Vam na tomto displeji bude zobrazovat hodnoty dat na radku 60.


10 REM -------------------- Binarni displej --------------------
20 POKE 54018,56:POKE 54016,255:POKE 54018,60:POKE 54016,0
30 FOR I=1 TO 16:READ D:POKE 54016,D
40 FOR W=1 TO 250:NEXT W
50 NEXT I:POKE 54016,0:END
60 DATA 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15

Pro joystickovy port 2 prepiste radek 60 takto:
60 DATA 0,16,32,48,64,80,96,112,128,144,160,176,192,208,224,240


Základní schéma a výpis programu jsou převzaty z publikace Ivan Feist: Programujeme na Atari


RITOS
Program v Basicu urceny k ovladani Robina. S jeho pomoci muzeme napr. po pripojeni auticka ovladat jeho pohyb klavesnici. Program je pak schopen tento pohyb zopakovat ci provest v opacnem sledu. Soucasti je i neustale snimani hodnot Paddle a Stick, coz lze vyuzit pro pripojeni senzoru (napr.fototranzistor KPX 81). Moznost zapojeni vsech 16 kombinaci sepnuti jednotlivych rele je samozrejmosti, stejne jako napr. ulozeni pohybove sekvence na libovolne medium pro dalsi vyuziti v nadstavbovych programech.


Moje sestava
Atari 800XE /128 kB/
Atari XF 551, Atari XC 12 /Turbo/
TV Tesla Pluto, tiskarna Robotron K 6304 s interfacem V2.4 <=> joy1, 2 joysticky SV 124 Turbo
Cartridge: Toolbox III, Autocopy V2.2, Star Raiders II a Gato
A dale pak moje tvorba: Robin, paddle a mys

V současné době používám již jen emulátory "Atari800" a "Atari800Win Plus" !



(c)2003 Karel Trapl